استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی با اشاره به اینکه قطعه شرقی گسل مشا پتانسیل زلزله‌های بزرگتر از هفت را دارد و یکی از خطرناک‌ترین  گسل‌های کشور محسوب می‌شود، گفت: بررسی‌ها نشان داده است که ‌ هر 1100 سال زلزله‌ای بزرگ در این منطقه اتفاق افتاده است.  
استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی با اشاره به اینکه قطعه شرقی گسل مشا پتانسیل زلزله‌های بزرگتر از هفت را دارد و یکی از خطرناک‌ترین  گسل‌های کشور محسوب می‌شود، گفت: بررسی‌ها نشان داده است که ‌ هر 1100 سال زلزله‌ای بزرگ در این منطقه اتفاق افتاده است.  
کد خبر: ۱۴۱۹۹۰۵

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر مهدی زارع، با اشاره به اینکه زلزله امروز دماوند با بزرگای 3.9 در قطعه شرقی گسل مشا اتفاق افتاده است، گفت: 26 بهمن ماه سال گذشته زلزله‌ای با بزرگای 3.3 در این قطعه اتفاق افتاد و در ‌ ‌19 اردیبهشت سال 99  نیز ‌ زلزله‌ای با بزرگای 5 در این منطقه ثبت شد. البته زلزله‌های کوچک دیگری نیز در این منطقه اتفاق افتاده است‌‌.

به گفته وی قطعه شرقی گسل مشا بیشترین زمین لرزه‌ها را داشته است.

‌استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی در پاسخ به این پرسش که آیا زمین لرزه اخیر می‌تواند، نشانه‌ای از رخ دادن زمین لرزه‌ای بزرگ باشد؟‌ افزود: با وقوع ‌یک زلزله کوچک نمی‌توان انتظار داشت، زلزله‌ای بزرگتر اتفاق خواهد افتاد. اما زمین لرزه اخیر نشان می‌دهد، قطعه شرقی گسل مشا فعال است.

‌دکتر زارع عنوان کرد: برخی نتیجه گیری می‌کنند که در این منطقه زمین لرزه‌ بزرگی اتفاق نمی‌افتد. اما نمی‌توان چنین نتیجه‌ای گرفت‌، زیر این منطقه پتانسیل زلزله‌هایی با بزرگای هفت را دارد و تقریبا هر 1100 سال زلزله‌ای بزرگ در این منطقه اتفاق افتاده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چند سال از آخرین زلزله‌ بزرگی که در این منطقه اتفاق افتاده است، می‌گذرد؟ به جام جم آنلاین گفت:‌ زلزله‌های متعددی در این منطقه ثبت شده است. اما در زمان صفویه یعنی سال 1640 همین قطعه یک زلزله قابل توجه داشته است. البته چند زلزله کوچکتر از هفت نیز در این منطقه اتفاق افتاده است.

استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی درباره اینکه آیا باید انتظار وقوع زمین لرزه‌ای بزرگ را در این منطقه داشت؟ توضیح داد: برخی معتقدند که تمام زمین لرزه‌هایی که در 1500 سال اخیر روی قطعه شرقی گسل مشا اتفاق افتاده کوچکتر از 7 ریشتر ‌ بوده است. به همین دلیل با توجه به اینکه ‌ هر 1100 سال ‌زلزله‌ای بزرگتر از هفت ‌ در این منطقه  اتفاق می‌افتد، می توان انتظار داشت زلزله بزرگ این منطقه هنوز اتفاق نیفتاده باشد.

وی تاکید کرد: البته زمانی می توان این حرف را با دقت مطرح کرد که اتفاقات گذشته را با دقت بالا بررسی کنیم.

دکتر زارع بیان کرد: اما مسلم این است که این قطعه از گسل مشا به نسبت قطعه مرکزی و غربی زلزله‌های بیشتری داشته است که یکی از دلایل آن آتشفشان دماوند است، زیرا فعالیت آتشفشان دماوند روی گسل تاثیر می‌گذارد.

دماوند بیدار می‌شود؟

احتمال وقوع زمین لرزه‌ بزرگ در مشا | انفجار آتشفشان دماوند نزدیک است؟

استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی در پاسخ به این پرسش که آیا فعالیت گسل نیز روی آتشفشان تاثیر می‌گذارد؟ عنوان کرد‌: آتشفشان‌هایی که در کنار گسل‌های فعال قرار دارند روی گسل‌ها تاثیر می‌گذارد و‌ گسل‌های فعال نیز روی آتشفشان‌ها اثر می‌گذارند. آتشفشان دماوند یک سسیستم آتشفشانی فعال است. اما درباره اینکه آیا شواهد انفجار در آن وجود دارد، تاکنون چیزی گزارش نشده است. اما می‌دانیم که‌ آتشفشان دماوند روی گسل‌های منطقه بویژه گسل مشا تاثیر می‌گذارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا  تعداد زلزله‌ها در قطعه شرقی گسل مشا بیشتر شده است؟ نیز عنوان کرد: تعداد زلزله‌ها بیشتر نشده است. اما با توجه به اینکه حدود 30 سال پیش اولین پروژه‌ تحقیقاتی‌ام را درباره  گسل مشا انجام داده‌ام می‌توانم بگویم که با گذشت زمان ثبت زلزله‌ها منظم‌تر از قبل انجام می‌شود.

دکتر زارع درباره اهمیت توجه به گسل مشا نیز توضیح داد: از نظر لرزه خیزی منطقه‌ای بسیار فعال است و با توجه به سکونت جمعیت در شهرهای اطراف گسل می‌توان گفت گسل مشا معرضیت حدود 2 میلیون نفری دارد و با توجه به این مسائل گسل مشا یکی از خطرناک‌ترین مناطق کشور در خصوص خطر زمین لرزه است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها